כל דרך חשובה מתחילה בסימן שאלה

כדי להשיג את התוצאות הרצויות, עלינו פשוט לשאול את השאלות הנכונות, אבל לפעמים אנחנו אפילו לא יודעים מהן.

כדי להקל עליכם, הכנו עבורכם אוסף של שאלות נפוצות שעשויות לעזור לכם להתכונן היטב לאימונים בכלל, לאימונים באומנות לחימה בפרט, ולאימוני היכרות בתנועה הספונטנית

שאלה:

האם נדרש ניסיון קודם באומנויות לחימה?

תשובה:

ניסיון קודם אינו הכרחי כלל. האימונים מיועדים לקחת אתכם מהמקום בו אתם נמצאים כיום, קדימה לעבר המטרות, ללא צורך בכושר גופני מקדים או ידע טכני. בבית הספר שלנו תלמדו גם את הבסיס של אימון גופני נכון, טיפוח כושר וכיצד להתקדם בהדרגה. הדבר היחיד שאתם באמת זקוקים לו באימונים הוא רצון!

שאלה:

אני לא בכושר בכלל. האם הכושר נבנה בהדרגה?

תשובה:

כן, על פי גישתו של ברוס לי – אומן לחימה שאינו בכושר ואינו מסוגל להגן על עצמו אינו אומן לחימה, ולכן אנו דואגים לבסס בהדרגה גם את ההיבט של האימון הגופני והכושר. על פי רוב, הכושר שנבנה באימונים במהלך החודשים הראשונים מעניק תחושת ביטחון והצלחה שמשרתת את המתאמנים למשך שנים רבות.

שאלה:

אני רוצה להתחזק ולהיכנס לכושר אבל חדר כושר פחות עובד לי, מה הערך המוסף עבורי באימוני וו-ווי?

תשובה:

אימוני אומנות לחימה כוללים כושר משולב, שהוא מגוון הרבה יותר לעומת אימונים בחדר כושר, ובעל ערך גבוה יותר לפעילויות היומיום ולמצבי לחימה. לו-סי ליאור, המורה הראשי בבית הספר, לימד במשך שנים רבות מדריכי חדר כושר ושילב באימונים שיטות ותרגולים מגוונים שנעדרים מהעבודה בחדר הכושר. לאימון הגופני באומנות לחימה יתרונות משמעותיים: הוא מפתח כוח במישורי תנועה מרובים; מפתח זריזות וסיבולת התורמות רבות גם לרמות האנרגיה והערנות של המתאמנים; מפתח גמישות ותנועתיות השומרות על הגוף מתוחזק ועמיד יותר בפני פציעות; מחזק את הגוף באופן שבונה ביטחון מול אנשים; והבונוס: האימון מהנה במיוחד!

שאלה:

מה טווח הגילאים בקבוצה? לאיזה גיל האימונים מתאימים?

תשובה:

קבוצות הנוער הצעיר מקבלות מתאמנים בגילאי 14-10 ובקבוצות הבוגרים והנוער מתאמנים גילאי 40-14. במסגרות נוספות כגון שיעורי Mobility ב-ZOOM, שיעורים פרטיים, או אימונים בסניפים נוספים – טווחי הגילים יכולים להשתנות.

שאלה:

האם האימונים מורכבים מאלמנטים קבועים?

תשובה:

Wu Wei Gung Fu היא שיטה ששואפת לחיות בהתפתחות מתמדת, לגוון, לחקור ולפרוץ את גבולות התלמידים כל פעם מחדש, ולכן התוכן באימונים אינו קבוע ומשתנה בהתאם לקבוצות – בהתאם לגיל, לרמת ההתקדמות, לנושאים חדשים שעליהם ממקדים את ההכשרה בתקופות משתנות בשנה ועוד. לא סתם שמה של השיטה הוא "התנועה הספונטנית", וגם האימונים מותאמים לנסיבות. עם זאת, ישנם מרכיבים באימון שעשויים לחזור על עצמם כדי לשמור על יעילות ובטיחות, כגון חימום בתחילת האימון, תרגילי גמישות ושרירי ליבה בסיום האימון, תרגילי הכנה לטכניקות מורכבות ועוד.

שאלה:

האם יש תוכן נוסף מלבד האימונים? סדנאות, הרצאות וכו'?

תשובה:

בהחלט. בשנים האחרונות ערכנו הרצאות בתחומים כמו אנטומיה, פיזיולוגיה, אימון גופני נכון, סמינרים משותפים בין קבוצות לצורך העמקה בנושאי לחימה, סדנה מעשית של פיתוח גמישות ומוביליטי, אירועי העשרה של אימונים ועוד. השיטה, מעצם טיבה, מעודדת את התלמידים להעמיק גם בצד המעשי וגם בצד העיוני של האימונים.

שאלה:

מהן דרישות הסף להרשמה לאימונים?

תשובה:

הדבר החשוב ביותר הוא רצון אמיתי ללמוד (גם כאשר האימונים מאתגרים). לאחר מכן נבדוק שאין מגבלות רפואיות העלולות לסכן את המתאמנים, שכן מדובר באימון גופני אינטנסיבי. הדרישה האחרונה הוא עמידה באימון היכרות בו נדרש המתאמן להפגין את רצונו האמיתי ללמוד.

שאלה:

אני חושש להיפצע, כיצד אתם מבטיחים את שלומם של המתאמנים?

תשובה:

מבחינה סטטיסטית, אחוזי הפציעות באימוני אומנות הלחימה בחולון נמוכים משמעותית בהשוואה לחלק הארי של פעילויות הספורט האחרות. זאת, הודות להקפדה הברורה במיוחד על משמעת, מודעות והדרגתיות מותאמת לתלמיד. לא ניתן כמובן למנוע פציעות באופן מוחלט, אך הכנה נכונה לאימון וקשב מלא להנחיות יוכלו למזער נזקים ולשמור על המתאמנים בטוחים ובריאים גם בתרגולים בעלי סכנה.

שאלה:

האם נכון הדבר שאומנויות לחימה מתאימות יותר לגברים מאשר לנשים?

תשובה:

אומנויות לחימה מתאימות לכל איש ואישה שמוכנים ומסוגלים ללמוד אותן באמת, והראייה – ישנן לא מעט נשים שמתאמנות במסגרת בית הספר שלנו. על פי התפיסה שלנו, האימונים מיועדים לגברים ונשים, נערות ונערים באופן שוויוני, שכן אנו מאמינים בפוטנציאל העצום הטמון בכל מי שמוכן להשקיע מספיק בתהליך האימונים. מכאן, שאין קשר למין, גזע, אמונה דתית או דעה פוליטית. העירוב בין גברים ונשים בקבוצות מקנה לכלל התלמידים פן נוסף של גיוון, הפרייה הדדית בין המתאמנים והמתאמנות, תחושת אחווה ושוויון והתמודדות אמיתית עם מצבי לחימה אופייניים. זה המקום לציין ששיטת הגונג-פו "וינג צ'אן" המצויה בבסיס הטכני של ה-וו-ווי, פותחה על ידי אישה ומושתתת על עקרונות המיועדים להעצים את יתרונות הנשיות ולמצוא פתרונות להתמודדות גם מול תוקפים גדולים וחזקים משמעותית.

שאלה:

האם נערוך גם תחרויות וקרבות זירה?

תשובה:

תחרויות ספורטיביות כוללות גם מרכיבים החורגים מתחום ההגנה העצמית והפיתוח האישי של המתאמנים. באימונים בבית ספרנו נערכים קרבות אימון מלאים, אך את התחרויות אנו משאירים לעולם הספורטיבי, ולא במסגרת השיעורים בבית הספר. העיקרון המנחה שלנו, אותו אימצנו ממייסד השיטה, ג'ו-סי ג'וזף קאולס, הוא: "השווה את עצמך לעצמך, ולא לחברך, התחרה עם עצמך ולא עם חברך".

שאלה:

איך עליי להתכונן לאימון ראשון?

תשובה:

בשביל להגיע לאימון הראשון מוכנים וכדי שתוכלו למצות את חוויית הלמידה המיוחדת הזו, נמליץ על מספר דרכים להתכונן לפני תחילת האימון:

- רצון! הכי חשוב: רצון ללמוד, להשתפר ולעמוד באתגרים שיהיו במהלך האימון.
- להקשיב להנחיות שיינתנו לכם (הנחיות ולא הנחות).
- שתייה מרובה של מים טרם האימון. למעשה, זה הגורם הפיזי החשוב ביותר שיעזור במהלך האימון עצמו.
- מומלץ מאוד – לא לאכול בשלוש השעות שלפני האימון (משתנה בין אדם לאדם, אך ההמלצה היא לא להגיע עם בטן מלאה לאימון אינטנסיבי).
- ביגוד – נעלי ספורט ומכנסים ארוכים ונוחים לפעילות גופנית אינטנסיבית.

שאלה:

האם מתאמנים גם עם כלי נשק?

תשובה:

כן. כחלק מהאימונים לומדים התלמידים עבודה עם כלי נשק והתגוננות מפניהם, כשלרוב נתחיל עם הנונצ'אקו, בעזרתו ניתן לפתח קואורדינציה והיכרות בסיסית עם כלי שהוא חיצוני לגוף. לאחר מכן, בהתאם להתקדמות, תילמד עבודה עם המקלות הקצרים (סטיקים, Sticks) והתמודדות מול סכין.

שאלה:

האם האימונים יעזרו לי להגן על עצמי במצב אמת?

תשובה:

אנחנו יכולים לספר שרבים מתלמידינו מדווחים על יישום הידע מהאימונים במצבי איום, אלימות והגנה עצמית – גם במובן הפיזי (לדוגמה לפעול נכון ולהגיב לתוקף, במקום לקפוא מפחד), אך גם מעבר לו. בנוסף, עצם היכולת להימנע ממצבים בעלי פוטנציאל סיכון או להפגין ביטחון במצבים כאלו עשויה לעזור לכם להגן על עצמכם, ובזה נעסוק כבר בשנה הראשונה לאימונים.

לא פחות חשוב מכך – אומנות הלחימה Wu Wei Gung Fu מסייעת לא רק בהתמודדויות במצבי לחימה מציאותיים, אלא גם באתגרי היומיום הנפשיים והאישיים של המתאמנים ושני נושאים אלה שלובים זה בזה.

שאלה:

אם אין לי ניסיון קודם איך אתמודד מול מתאמנים מנוסים?

תשובה:

רוב התלמידים התחילו את דרכם כשגם הם חסרי ניסיון קודם, כך שאתם יכולים לעשות בדיוק מה שהם עשו – להגיע לשיעור היכרות. חשוב לזכור שאימון הוא לא תחרות, הוא לימוד. מכאן, שהעבודה עם מתאמנים קצת יותר מנוסים יכולה דווקא לאפשר למידה ולקבל השראה ועידוד. כמו כן, הקבוצות מחולקות על פי רמת המתאמנים, כך ששיעור ההיכרות שלכם יהיה בקבוצת מתחילים המתאימה לכם.

שאלה:

תוך כמה זמן אוכל להגן על עצמי?

תשובה:

התוצאות הראשונות של חיזוק הגוף מורגשות על פי רוב תוך שלושה חודשים של אימונים עקביים. בפרק זמן זה ניתן להרגיש את חיזוק הגוף, את צבירת הביטחון הנפשי בהתמודדות במגע, והבנה ראשונית של הגנה עצמית שיכולה לשרת במצבי אמת.
כמובן, כל אלה לא מבטיחים התמודדות מוצלחת בכל סיטואציה, ואנחנו גם לא ממליצים להעמיד את היכולות הללו לבדיקה במצבי סכנה, אך לאחר תקופה ראשונית זו תוכלו להתחיל לענות על שאלה זו בעצמכם. הניסיון מורה כי ישנם אנשים המגיעים להתנסות באומנויות לחימה, אך כאשר הם נדרשים להתאמץ באימון או להתמודד בתרגילי מגע עם בן/בת זוג – הם חוששים, מפסיקים ולא מעוניינים להמשיך בתהליך. לאנשים אלו, שבסופו של דבר לא מתאמנים, גם חיים שלמים לא יספיקו כדי שיוכלו להגן על עצמם.

שאלה:

האם ישנן חגורות למתאמנים?

תשובה:

בשיטת הוו-ווי קיימות דרגות שאינן מסומנות בחגורות פיזיות, מלבד הדרגות האחרונות – החגורה השחורה. לכן, אומנם יש דרגות, אך איננו חוגרים חגורות באימונים הסדירים. הדרגות עצמן מוענקות רק לאחר מעבר מוצלח של מבחן דרגה.
מבחן הדרגה הראשון נערך בדרך כלל לאחר שנה-שנתיים של אימונים, ולאחר מכן עיקר ההתקדמות היא אישית לכל תלמיד.

"חגורה אינה יותר מאשר פיסת בד להחזיק את המכנסיים" – ברוס לי

שאלה:

האם צריך בגדים מיוחדים לאימון?

תשובה:

לא. בואו עם מכנסיים ארוכים, טי-שירט שחורה, נעלי ספורט ו… בקבוק מים!

שאלה:

האם זו שיטה קלאסית או מסורתית?

תשובה:

Wu Wei Gung Fu היא אומנות לחימה מודרנית לא-קלאסית, עם ערכים מסורתיים ופילוסופיה שמתלווה אליהם. מבחינה טכנית השיטה אינה מסורתית ומתאפיינת בהתפתחות מתמדת. בניגוד לאומנויות לחימה מסורתיות מסוימות שאינן ממוקדות לחימה, בוו-ווי אנו שואפים ללמוד את הלחימה 'כמו שהיא', as it is, כפי שברוס לי כינה זאת. משמעות הדבר שיש להמשיך ללמוד ולהתאמן כך שנוכל להתמודד עם מצבים מאתגרים של הגנה עצמית ולחימה באימונים, עם יכולות מתאימות של תנועה וכושר, תוך פיתוח המנטליות הנכונה.

כפי שאפשר להבין, אנו לא מתיימרים לספק את כל התשובות, אך באימונים אנחנו מוכנים ומעודדים לשאול שאלות ללא הרף כדי למצוא טכניקות המבוססות על היגיון, חוקי פיזיקה וביו-מכניקה ושיטות אימון מקצועיות.